Τους ήρωες του βιβλίου ενσαρκώνουν παιδιά της πρώτης σχολικής ηλικίας (Άρης, Ιωάννα) και κάποια λίγο μεγαλύτερα (Μαρίνα, Ορφέας, Σαμπέρ, Αγγελική). Είναι συμμαθητές και γείτονες, η γνωριμία και οι δράσεις τους εξελίσσονται κυρίως στον κοινωνικό χώρο της γειτονιάς και του σχολείου.
Ο Σαμπέρ είναι ένα παιδί πακιστανικής καταγωγής. Σε κάποιες ενότητες διηγείται παραμύθια και μύθους της ινδo-πακιστανικής παράδοσης συνεισφέροντας στην εξοικείωση των μαθητών/τριων με πολιτισμικά στοιχεία άλλων λαών. Στη σχετική με τα Χριστούγεννα ενότητα, όπου οι ήρωες τραγουδούν τα κάλαντα, ο ίδιος δεν εμφανίζεται στην εικόνα ώστε με τρόπο υπόρρητο να υπογραμμιστεί η αναγκαιότητα του σεβασμού της διαφορετικότητας -στο συγκεκριμένο σημείο ως προς το θρήσκευμα. Αντίθετα εμφανίζεται στην επετειακή ενότητα της 25ης Μαρτίου κατά την επίσκεψη των παιδιών σε λαογραφικό μουσείο, δεδομένου ότι ανάλογες επισκέψεις εντάσσονται στα πλαίσια του προγραμματισμού πολιτιστικών δράσεων της σχολικής ζωής.
Κατά τη δράση των παιδιών-ηρώων καθώς και κατά την απόδοση χαρακτηριστικών στα ενήλικα άτομα που εμπλέκονται στην ιστορία, έχει γίνει προσπάθεια να αποφευχθεί η αναπαραγωγή στερεοτυπικών αντιλήψεων σε σχέση με το φύλο. Αγόρια και κορίτσια αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, συνεργάζονται και αλληλοβοηθούνται. Τα επαγγέλματα που ασκούν οι ενήλικες προσιδιάζουν στη σημερινή κοινωνική πραγματικότητα, ενίοτε με εναλλαγές είτε στην επαγγελματική ιεραρχία (π.χ. γυναίκα διευθύντρια σχολείου, άντρας δάσκαλος), είτε στην καθαυτή επαγγελματική επιλογή (π.χ. γυναίκα δασοφύλακας)
Η προσέγγιση του ιδεολογικού σχήματος της οικογένειας εντάσσεται στην ίδια λογική της αποδοχής της διαφορετικότητας, μέσα από την παρουσίαση διαφορετικών οικογενειακών δομών που επιτρέπουν, σε κάποιο βαθμό, την ταύτιση των μαθητών με οικογενειακά σχήματα πέρα από το κυρίαρχο πρότυπο. Έτσι συχνά, και χωρίς αυτό να θεματοποιείται, παρουσιάζονται στην ιστορία είτε δύο γονείς, είτε ένας, είτε σημαντικά ενήλικα πρόσωπα του οικογενειακού περιβάλλοντος, όπως ένας παππούς, ένας θείος, μια αδερφή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου