Για την αποτελεσματικότερη
γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών οι γονείς μπορούν να ασχοληθούν με τις εξής
δραστηριότητες σε συνεργασία πάντα με τα παιδιά τους.
- Κάνοντας ένα περίπατο, ζητάτε από τα παιδιά να υποθέσουν
και να ερμηνεύσουν το περιεχόμενο πινακίδων και επιγραφών σε δρόμους και
καταστήματα. Με τη βοήθειά σας, να βρουν τα παιδιά στο περίπτερο την
εφημερίδα ή το περιοδικό που αγοράζετε τακτικά, να ξεφυλλίσετε μαζί το
έντυπο, να διατυπώσετε υποθέσεις για το περιεχόμενό του, και να διαβάσετε
στη συνέχεια τίτλους και λεζάντες.
- Να ασχοληθείτε από κοινού με απλά κείμενα της
καθημερινότητας μέσα στο σπίτι (τηλεφωνικός κατάλογος, τηλεκάρτες,
λογαριασμοί, διαφημιστικά φυλλάδια, προσκλήσεις, συσκευασίες τροφίμων κτλ.)
- Πηγαίνοντας μαζί για ψώνια, να ζητήσετε από τα
παιδιά να παρατηρήσουν τις ταμπέλες και τα κείμενα στις συσκευασίες και να
υποθέσετε το περιεχόμενό τους.
- Να πραγματοποιήσετε μαζί απλές συνταγές:
Καταγράφετε μαζί τη λίστα με τα υλικά που θα ψωνίσετε. Πηγαίνετε μαζί στην
αγορά με τη λίστα στο χέρι, και ζητάτε από τα παιδιά να βρουν τα προϊόντα,
διαγράφοντάς τα ένα ένα. Εκτελείτε μαζί τη συνταγή, διαβάζοντας τις
οδηγίες βήμα βήμα και πάντα δείχνοντας το κείμενο.
- Να διαβάζετε μαζί οδηγίες παιχνιδιών, απλές οδηγίες
χρήσης καθημερινών αντικειμένων, εξηγώντας τα δύσκολα σημεία. Να διαβάζετε
μαζί για την επικινδυνότητα κάποιου προϊόντος στη συσκευασία του.
- Να γράφετε με τα παιδιά τις προσκλήσεις για τις γιορτές τους, αφού συζητήσετε ποια είναι τα απαραίτητα στοιχεία στην πρόσκληση (αποστολέας, παραλήπτης, τόπος, ημερομηνία, ώρα).
- Όταν διαβάζετε μαζί κάποιο παραμύθι μπορείτε να αξιοποιήσετε σε πρώτη φάση το εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο του βιβλίου. Να διατυπώσετε υποθέσεις για το περιεχόμενο του βιβλίου με αφορμή την εικονογράφηση του εξωφύλλου και τον τίτλο. Μπορείτε να διαβάσετε το οπισθόφυλλο και να συζητήσετε το περιεχόμενό του. Στη συνέχεια, ξεφυλλίστε μαζί το βιβλίο. Κοιτάξτε τις εικόνες, συζητήστε για το περιεχόμενο, για το συγγραφέα, τον εικονογράφο και τέλος διαβάζετε το βιβλίο. Εσείς διαβάζετε το βιβλίο παραστατικά, δείχνετε τις εικόνες, υποδεικνύετε το κείμενο με το δάχτυλο, σταματάτε σε σημεία δράσης και συζητάτε για την πιθανή συνέχεια της πλοκής. Η ανάγνωση πρέπει να γίνεται ζωηρά αλλά όχι φωνάζοντας. Χωρίς αλλοίωση της φωνής, κάνοντάς την παιδικότερη. Ανάλογα με το περιεχόμενο, να αλλάζει και ο ρυθμός της ανάγνωσης: πιο αργά, πιο γρήγορα όταν η κίνηση επιταχύνεται, με παύσεις για να δημιουργείται μεγαλύτερη ένταση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου